2024 yılında hayvansal proteinlerin yanı sıra bitkisel proteinlere olan talebin artmasıyla pazara yenilikçi ürünler sunuldu.
Türkiye İstatistik Kurumu Hayvansal Üretim İstatistikleri 2024 Aralık ayı verilerine göre büyükbaş hayvan sayısı bir önceki yıla göre %2,4 artarak 16 milyon 986 bin baş oldu.
PAZAR GÖRÜNÜMÜ
2024 yılında Türkiye’de toplam işlenmiş et pazarı bir önceki yıla göre ciro bazında %75,6 artış gösterdi. 16,1 milyar TL ciro seviyesine ulaşan sektör, tonaj bazında %3,4 büyüdü. Üretim miktarı yönünden, işlenmiş et ürünleri pazarının %31’ini salam, %18’ini sosis ve %42’sini sucuk ürünleri oluşturdu (Nielsen, İM hariç Türkiye 2024).
Küresel öngörülere bakıldığında et pazarındaki gelirin 2025 yılında 1.554 milyar ABD dolarına ulaşması ve yıllık %6,04 (CAGR 2025-2029) oranında büyümesi bekleniyor. Kişi başına düşen ortalama tüketimin ise 2025 yılında 21,1 kg olması öngörülüyor. Küresel karşılaştırmada en fazla gelir Çin’den elde ediliyor (2025 beklentisi 286 milyar ABD doları). Pazarın 2026 yılında %3,2’lik bir hacim büyümesi göstereceği ve pazar hacminin 2029 yılına kadar 184,30 milyar kg’a ulaşacağı öngörülüyor. (statista.com)
TÜKETİM ALIŞKANLIKLARI DEĞİŞİYOR
2024 yılında tüketim tercihlerinde hane halklarının ekonomik koşullarındaki değişim etkili oldu. Bu yıl fiyat odaklı alışveriş tüketiciler için daha önemli hale geldi ve indirim marketlerinin pazar payı artış gösterdi.
Et ve et ürünleri grubu, hane harcaması içinde en yüksek değişime sahip ürün grubu oldu. Uygun fiyatlı alışveriş tercihlerini karşılamak amacıyla hindi ve tavuk eti ise tüketicilerin yöneldiği ürünler arasına girdi.
Sağlıklı yaşam odaklı tüketim trendi de tüketiciler tarafından takip edilmeye devam ediyor. Bu tüketici grubunun her geçen yıl büyüdüğü gözlemleniyor. Bu eğilime yanıt vermek üzere geliştirilen bitki bazlı, organik ve protein kategorisi ürünleri yapılan iletişim çalışmalarıyla öne çıkarak tüketicilerin tercihlerinde ön sıralarda yer alıyor.
Toplumda değişen demografik yapı da tüketim alışkanlıklarını etkileyebiliyor. Çalışan kesimin içinde artan kadın sayısı ile hazır ve hazırlanması kolay donuk ürünlerin talebi artıyor.
Bunun yanında göreceli olarak yıllar içinde uzayan yaşam süreleri ile toplumda sağlıklı protein kaynaklarına duyulan ilgi de fazlalaşıyor.
E-TİCARETİN YÜKSELİŞ TRENDİ DEVAM EDİYOR
Türkiye’de e-ticaret sektörü, 2023 yılında kaydettiği büyümeyi 2024 yılında da sürdürdü. 2024 yılında e-ticaret hacmi, bir önceki yıla göre %115 artarak 1,85 trilyon TL’ye ulaşırken, işlem sayısı %22 artışla 5,9 milyar adet olarak gerçekleşti.
2025 yılı için öngörüler, e-ticaret hacminin 3,4 trilyon TL’ye ve işlem sayısının 6,67 milyar adede ulaşacağını gösteriyor.
TURİZM GELİRLERİ ARTIYOR
Turizm geliri 2024 yılında bir önceki yıla göre %8,3 artarak 61 milyar 103 milyon 419 bin dolara ulaştı. Ziyaretçilerden elde edilen turizm geliri 60 milyar 497 milyon 18 bin dolar, transfer yolculardan elde edilen turizm geliri ise 606 milyon 401 bin dolar oldu. (TÜİK, Turizm İstatistikleri, Aralık 2024)
EV DIŞI TÜKETİM KANALI
2024 yılında Pınar Et, ev dışı tüketim kanalında özellikle köfte- burger donuk ürünlerinde geçen yılın aynı dönemine göre %11 tonaj artışı, kaplamalı balık ürünlerinde ise turizm kanalındaki yatırımları sonucunda %15 tonaj artışı gerçekleştirdi. Gelecek yıllarda da Türkiye’nin küresel turizm pazarından alacağı payla orantılı olarak ev dışı tüketim pazarının büyüyeceği ve nitelikli gıda ürünleri tüketmek isteyen tüketicilerin ev dışı tüketim pazarında da yer alacağı öngörülüyor.