Türkiyeʼde ve dünyada, 2022 yılında sağlıklı, ekolojik, doğal ve organik ürünlere ilgi artmaya devam etti. Bu artış doğrultusunda işlenmiş et pazarı 4,2 milyar TL ciroya ulaştı.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) hayvansal üretim istatistiklerine göre, 2022 yılında toplam 73,3 milyon küçük ve büyükbaş hayvan yetiştirildi. Toplam hayvan sayısı 2021 yılına kıyasla %3 azalırken, büyükbaş hayvan sayısı %5,6 azalarak 17 milyon 23 bin, küçükbaş hayvan sayısı ise %2,2 azalarak 56 milyon 265 bin olarak kaydedildi (TÜİK, Hayvansal Üretim İstatistikleri, Şubat 2023).
ET ÜRETİMİ
2022 yılında Türkiyeʼde hayvancılık sektöründeki %3 azalmaya karşı, toplam işlenmiş et pazarı bir önceki yıla göre ciro bazında %60 artış gösterdi. 4,2 milyar TL ciro seviyesine ulaşan sektör, tonaj bazında %14 daraldı. Üretim miktarı yönünden, işlenmiş et ürünleri pazarının %32ʼsini salam, %18ʼini sosis ve %41ʼini sucuk ürünleri oluşturdu (Nielsen, İM hariç Türkiye).
Hindi üretiminde ise %7,5 artış yaşanırken, Türkiye işlenmiş et pazarında 2022 yılında 5 milyon hindi kesilerek 49.067 ton hindi eti üretimi gerçekleşti (TÜİK, Kümes Hayvancılığı Üretimi, Kasım 2022).
TÜKETİM ALIŞKANLIKLARI
Pandemi sürecinde ve sonrasında ev, iş ve yaşam alışkanlıklarında gerçekleşen değişim, tüketicilerin beslenme alışkanlıklarını da etkiledi. Sağlıklı, dengeli beslenmek ve bağışıklık sistemini güçlendiren besinler tüketmek gittikçe yükselen bir trende dönüştü. 2022 yılında tüketicilerin bağışıklık sistemini destekleyen, yüksek kaliteli besin ürünlerine yöneliminin etkisiyle organik ve sağlıklı gıdalara olan ilgi arttı. Hayvansal proteinlerin yanı sıra bitkisel proteinlere olan talep de yükseldi. Vegan ve vejetaryen diyetlerin çeşitli gerekçelerle popüler trendler olmaya devam etmesiyle bitkisel protein içeren gıdalar, geçmişe kıyasla artarak beslenme alışkanlıklarına dahil olmaya başladı.
Diğer taraft an 2022 yılında, küresel ve yerel üretim maliyetlerindeki artışla beraber yıl içinde ürün fi yatlarında güncellemeler yapıldı (Mutluluk Veren Markalar Araştırma Raporu, Xsights, Aralık 2022).
Yıl içinde market kanalında yapılan alışverişlerde, tüketicilerin önce fi yata ve kaliteye dikkat ettiği görüldü. Tüketiciler; çevirim içi ya da yüz yüze alışverişlerde sepette en fazla avantaj sağlayan mağazaları tercih ettiler. Tüketicilerin marka tercihlerinde ise şirketlerin çevreye, hayvan haklarına ve toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik faaliyetleri önemli belirleyiciler oldu (Vegan Pazar Araştırması, FMCG Gurus 2022).
Alışveriş tercihlerinde çevrim içi alışverişin dahil olduğu kanallar pay kazanmaya devam etti (Digital Global Overview Report 2022, wearesocial).
E-TİCARET SATIŞLARI YÜKSELİŞTE
Türkiyeʼde son beş yılda hane halkında akıllı telefon sahiplik oranı %57 arttı. Mobil cihazların yaygınlaşmasına bağlı olarak mobil internet kullanımı da artış gösterdi. İnternet penetrasyonundaki bu yükseliş, satın alma kanallarındaki tercihleri de değiştirdi. 2022 yılında, tüketiciler günlük ihtiyaçları için online kanalları daha çok tercih etti. 2021 yılı ilk 6 ayında e-ticaretin genel ticarete oranı %17,6 iken bu oran geçen yılın aynı dönemine göre %5 artarak %18,5 olarak gerçekleşti.
Türkiyeʼde 2021 yılında 381 milyar TLʼye ulaşan e-ticaret hacmi 2022 yılının sadece ilk yarısında 2021 yılının aynı dönemine göre %116ʼlık artışla 384 milyar TLʼye ulaştı.
2022 yılının ilk 6 ayında sipariş adetleri %38 artarak, 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adete yükseldi. 2021 yılının ilk altı ayına kıyasla, kartlı işlemler içinde gıda ve süpermarket sektörünün payı %124 artışla 13,8 milyar TLʼye yükseldi (T.C. Ticaret Bakanlığı – ETBİS 2022 Yılı İlk 6 Ay Verileri). Bu durum, mobil ticaret ve e-ticaretin yükselişinin gelecek yıllarda da devam edeceğine işaret ediyor.